March 2, 2010

Autóvezetés az Egyesült Államokban

Persze nem jó így a megfogalmazás, autót ugyanúgy vezetünk a világ minden pontján. Nyomjuk a pedálokat, tekerjük a kormányt és kész. Sokkal megfelelőbb szó lesz itt a közlekedés. Persze az sem egy ördöngősség, de azért vannak szabályok, amiket nem árt tudni, ha nem szeretnénk bajba keveredni, esetleg párszáz extra dollárt kifizetni büntetésre. Márpedig azt ugye nem szeretnénk. Inkább költsük valami hasznosra.


Nos először is, ha bérlünk egy autót, (nemzetközi jogosítvány nem szükséges, a magyart elfogadják, a nemzetközit sokszor nem is ismerik) akkor nagy esély van rá, hogy autómata váltós kocsit kapunk. Ha autóstúrára készülünk, akkor vegyük figyelembe a csomagok számát a bérlésnél, nyilván nem kényelmes egy 4 fős családnak egy Opel Corsa méretű autóban utazni a bőröndökkel. De erről majd egy másik alkalommal részletesen... Ne lepődjünk meg az ilyen apró különbségeken, minthogy például az index hátul nem narancssárga, hanem 90%-ban piros színű, a féklámpa búrája alatt lapulva. Ja és azon se, hogy azt itt NEM használják.... Pedig kötelező...

Itt nagyon jellemző, hogy táblák helyett kiírás van. Szóval pici angol tudás, ha nem is kell, de tanácsos az USA-ban való közlekedéshez. Majd összeszedek pár kifejezést a bejegyzés végén, amit érdemes tudni.

Az autópályán
Nos miután kitapasztaltuk (ha még nem vezettünk) az automata váltó működését (én pl még nem vezettem) és bepakoltunk, indulhatunk. Az USA nyugati államaiban az autópályákat freeway-nek hívják. Ezek ingyen használhatók. Nincs egységes sebességkorlátozás. Ugyanazon freeway különböző szakaszain más és más lehet a maximális megengedett utazási sebesség. 55 mph-től akár 80 mph is lehet (egyedül Utah államban láttunk 80-at eddig). A feljáró ugyanolyan mint mindenhol máshol. Illik felvenni egy normális haladási sebességet, hogy könnyebb legyen besorolni. Ebben a helyiek szokásai eléggé eltérnek. Van aki úgy döcög be 30 mph (mérföld per óra) sebességgel, van aki rendes sebességgel..., általában a pályán haladók beengedik az újonnan érkezőket, sokszor még sávot is váltanak. Nos ha már szerencsésen beérkeztünk a freeway-re, belőttük az utirányt, kényelmesen hátradőlhetünk, bekapcsolhatjuk a cruise controlt tempomatot és gyönyörködhetünk a tájban. Most ugye főleg a nyugati államok autópályáiról beszélünk, ami hatalmas, Magyarországi méretekkel szinte felfoghatatlanul ÜRES területeket átszelő úthálózat. Például a Las Vegas - Los Angeles távolság majdnem nagyobb, mint Magyarország 2 legtávolabbi pontja közötti szakasz. És ugye itt a sivatagon megyünk keresztül, ami valljuk meg: nem túl látványos. Szóval könyv, kártya,esetleg videó nem rossz ötlet, csak győződjünk meg, hogy a vezetőt kihagyjuk a játékból. Jó, ha van nálunk víz (ez főleg nyáron elengedhetetlen), figyeljünk a pihenőhelyekre, hogy pisi és egyéb szükségleteket elintézzük, mert akár 100 mérföldet 160 km-t is utazhatunk úgy, hogy nincs egy megálló, kijárat. Ez természetesen tankolás szempontjából sem utolsó. Jobb, ha nem fogy ki a benzinünk a sivatag közepén, főleg nem nyáron....Általában ki van írva, hogy a következő benzinkút (GAS) pl. 75 miles (azaz 75 mérföldre van, azaz 120 km-re).  Dél California sűrűn lakott területeire persze ez nem vonatkozik, de Nevada, Arizona és Utah államaira nagyon jellemző ez. 

Sűrűbben lakott területeken is van autópálya. Nem is akármennyi. Nem úgy van, mint Magyarországon, hogy megyünk 2 város között és a városhoz van egy-két kijárat. Itt a közlekedés kb 75%-a városon belül is freeway-en történik. Példának Los Angelest hoznám fel . A városokban lévő autópályák egy bonyolult összességet alkotnak. Minden sárga vonal a lenti térképen egy autópálya. És az embernek fogalma sincs, hogy mikor éppen melyik városban van, mert annyira egybe van az egész épülve. Méretileg a Dunántúllal vetekszik.


Érdekes és gyakori ezen a részen a carpool lane (többutasos sáv), ami  általában a legbelső sáv dupla sárga zárovonallal leválasztva, ahol csak olyan autók haladhatnak, amiben minimum ketten (vezető + 1 utas) vagy helyi szabály szerint minimum 3-an (vezető + 2 utas - terhes nő nem számít 2-nek) utaznak. Némelyik szakaszon bizonyos órákban (általában csúcsidőben) él csak a szabály, egyéb időpontban rendes sávként használható. Néhol állandóan carpoolként üzemel. A carpool lane-t elválasztó dupla záróvonalon történő áthaladás minimum !370! dolláros büntetést hozhat maga után, meg az is, ha nincs meg a megfelelő számú utas az autóban. Ezen a képen jól látszik a carpool sáv, a dupla záróvonal, a 6 sáv összesen és egy 4 emeletes csomópont, ami nem ritka:



Általában 2-3 mérföldenként vannak kijáratok. A haladási sebesség ezen a részen 0-90 mph-ig bármennyi lehet. De tényleg. Csúcsidőben minden nap szinte beállnak a freeway-ek, ezt úgy kell elképzelni, hogy 4-6 sáv, és mindegyik áll... ha kéziváltós az autó, ezt hívjuk "egyes üres egyes üres"-nek. Néha viszont 65mph a maximális megengedett sebesség és 4-6 sáv mindegyike halad 90 mérföldes sebességgel. Az kicsit félelmetes lehet :) De ki kell használni, mert RITKA :))

Autópályán nem tilos jobbról elhaladni valaki mellett, és sajnos nem tilos a belső sávba "befeküdni" sem. Első pillantásra nagyon összevissza lehet a californiai freeway-ek közlekedése. Nem ritka, hogy 3, vagy akár 4 autó egymás mellett halad teljesen ugyanazzal a sebességgel, és senki nem tud elhaladni mellettük..., mint írtam jobbról előzés sem ritka, indexet nem használnak, követési távolságot nem tartják be stb. Csak óvatosan!

A főutakon és mellékutakon
Városok között mehetünk főutakon is. Ez csak akkor ajánlott, ha valami nevezetesség csak így közelíthető meg, vagy ha kifejezetten érdekel minket az 50-es évekbeli közlekedés. Beszélek itt a 66-os utról, ami ma már teljesen kihalt, de használható. Az útmenti kereskedések, benzinkutak, kávézók és motelek mind bezártak. Az épületek sokhelyen összedőltek, kihalt mini városok mellett haladunk el, ahol még kevesebb lehetőségünk van tankolásra, víz beszerzésére, étkezésre vagy WC szünetre. Tavaszi időben  viszont fantasztikus élményt nyújthat. Ez a fajta vezetés hasonlít legjobba a magyarországi főutas vezetésre, előzés ugyanőgy történik, mint bárhol máshol.

Ha ez a 2 sávos (egy oda egy vissza) főút hegyi szakaszon van, ahol nem szabad előzni a kanyarok miatt, akkor be kell tartani azt a szabályt, hogy ha 5  vagy több autós oszlop gyűlik össze mögöttünk, akkor félre kell húzni egy kiállóba (turnout) és elengedni az oszlopot. Ez akkor is érvényes, ha a megengedett sebességgel vagy akár annál gyorsabban haladunk. És ezt bizony betartatják... láttuk már, ahogy a rendőr félrehúzott egy lakóautút, mert nem engedett el 6 autót...

Városban
Városban van pár szabály, amit tényleg nem árt tudni, és a magyar kreszben nincs benne. Ilyen például az egyenrangú útkereszteződésekben lévő stoptáblák.

All way- vagy 4 way stop kereszteződésekről van szó:
kép innen

Nem bonyolult, de sokan még itt sem tudják, hogy miként is kellene működnie. A lényege, hogy mindenki érkezési sorrendben halad tovább. Tehát elérjük a kereszteződést, ahol mindenki megáll, majd az halad tovább, aki legelőször állt meg, utána az mehet, aki őutána állt meg, stb. (tehát érkezési sorrendben). Amikor sokan állnak a kereszteződésben, akkor megálláskor érdemes gyorsan körbepillantani és hangosan elmondani, hogy ki az, aki épp áll, mert az biztos, hogy előttünk megy :) Majd ha mind elment, akkor mi jövünk.  Ha valakivel egyszerre álltunk meg, akkor a vezetők intéssel, udvariassági alapon döntik el, hogy ki mehet elsőként. Stoptáblánál 3 másodpercig kell állni. Californiában sokszor csak lelassítanak, de nem állnak meg... Ezt hívják "California Stop"-nak. Ha nem működik a villanyrendőr a kereszteződésben, vagy ha villog, akkor azt stoptáblaként kell értelmezni.

Ez is egy érdekes eset. Itt a záróvonal a dupla sárga vonal. Balra fordulni szabad pl az út túloldalán levő üzletbe vagy parkolóba. De előzni vagy kerülni tilos. Persze ha egy rendőr integet, hogy kerüljük ki, akkor ne gondoljunk csapdára és óvatosan kerüljük ki.


Az út közepén egy sáv van felfestve, sárga vonalak határolják. Arra szolgál,  hogyha balra szeretnénk kanyarodni, abban várakozzunk és ne tartsuk fel mögöttünk a forgalmat. Nyugodtan behúzodhatunk középre és kivárhatjuk hogy a szemből jövők elmenjenek és biztonságosan be tudjunk kanyarodni. Ebben a sávban nem szabad haladni 200 lábnál (60méternél) tovább, akkor megbüntethet a rend büszke őre. Ha egy parkolóból jövünk, akkor biztonságosan bekanyarodhatunk középre ebbe a sávba és amikor nem jön semmi  jobbról, besorolhatunk a haladó sávba. 

A jelzőlámpák az útkereszteződés túloldalán vannak, ügyeljünk, hogy ne "csússzunk bele" a kereszteződésbe.
Pirosnál kanyarodhatunk jobbra... de csak a szabályokat betartva! Bővebben: jelzőlámpával irányított útelágazásnál jobbra szeretnénk kanyarodni, azt megtehetjük akkor is, ha piros a lámpa. Nomármost persze ez nem azt jelenti, hogy a piros itt zöld, csupán azt, hogy megfelelő körültekintés után (3 másodperces megállás, meggyőződés, hogy semelyik irányból nem jön autó, aminek elsőbbsége van velünk szemben  - mindenkinek az van, mert nekünk piros van), szépen befordulhatunk jobbra. Vannak olyan helyek, ahol ezt nem szabad, ott külön tábla hívja fel a figyelmet erre (NO TURN ON RED)

Megfordulni általában szabad a kereszteződésekben, a baloldali kanyarodó sávból (ha 2 balra kanyarodó sáv van, akkor értelemszerűen csak a belsőből), kivéve ha tábla figyelmeztet ennek tiltására (NO U TURN)

Firelane, az a terület, ahol TILOS parkolni. itt sokszor nincs figyelmeztető tábla, ezt tudni kell, ahol pirosra van festve az útpadka, ott nem szabad megállni. Ha mégis megtesszük, nagy esélyünk van rá, hogy dolgunk végeztével bérautónk hült helyét találjuk, mert kb 3 percen belül meg tud jelenni a vontató és már viszi is... A nap hátralevő részét pedig tölthetjük autónk kiváltásával... és 150-500 dollárba kerülhet nekünk a figyelmetlenség.



Megkülönböztetett jelzést használó autóknak természetesen itt is elsőbbséget kell adni, a különbség az, hogy itt nem csak félrehúzunk, hanem meg is állunk, akkor is, ha szemből jön. Kivételt képez ha osztott pályás úton jön szemből a mentő, rendőr vagy tűzoltó.

Iskolabusz mellett, amikor az áll és villog tilos elhaladni. Ilyenkor legtöbbször kint van a busz oldalán egy stoptábla, kihajtva. Nagyon nagy büntetés jár érte, ha akármelyik irányből elhaladunk a busz mellett...  School zone esetén nagyon be kell tartani a sebességkorlátozást is, néha 15mph...




Kifejezések:
  • right lane closed - jobb sáv lezárva
  • left lane - bal sáv
  • right lane must turn right - jobb sáv kötelezően jobbra kanyarodik
  • freeway entrance - autópálya feljáró
  • wrong way - behajtani tilos/rossz irányban haladsz
  • road work ahead - útmunkálatok felé közeledsz (jó tudni, hogy itt dupla büntetés jár szabálytalanságért)
  • school zone - iskola körzet (nagyon be kell tartani a szabályokat)
  • divided road - osztott pályás út
  • rest area - pihenőhely
  • loose gravel/shoulder - laza talaj az út mentén
  • uneven lanes - sávok között szintbeli különbség van
  • dip - gödör
  • bump - bukkanó
  • speed bump - fekvőrendőr
  • merge left - balra tarts, sorolj balra
  • slower traffic keep right - lassabban haladók használják a jobb sávot
  • use turnout - használd a kiállót, ha meg akarsz állni, vagy feltartod a forgalmat
  • no passing - előzni tilos
  • passing lane - előző sáv
  • speed checked by radar/aircraft - radaroznak/repülőgépről radaroznak

Mobiltelefon használata kihangosító nélkül tilos az USA-ban.
UPDATE: 2012-ben már megvan a törvény. És Californiában ha füldugós fejhallgatót használunk, csak az egyik fülünkbe lehet bedugva. NO TEXTING AND DRIVING törvény már van minden nyugati államban. (sms-ezni nem szabad vezetés közben)

Alkohol fogyasztása az autóban tilos, még utasok számára is, olyannyira, hogy az autó utastérben még felbontott üveg sem lehet. Se bor, se sör, se pálinka :(

Egyelőre ennyi :) Ha bármilyen kérdés van, vagy valami nem világos, írj emailt vagy hozzászólást :) Akkor is, ha hasznosnak találtad a bejegyzést ;))

Marcsi

További tippek:

23 comments:

  1. Sok mindent hallottam már az USA közlekedéséről, de itt végre össze van szedve, amit tudni kell. Kiváló ötlet, köszi.

    ReplyDelete
  2. A pirosnál jobbrakanyarodást még megemlíthetnéd. Amúgy klassz.

    ReplyDelete
  3. Egy apró megjegyzés: ha pl. éjjelre villogóra állítják a közlekedési lámpát egy kereszteződésben, akkor a sárga villogás olyan, mint nálunk a háromszög tábla, a piros villogás pedig stop táblát jelent. Amúgy a car pool lane-be nem mehetnek be a hibridek is CA-ban? Erre már nem emlékszem...

    ReplyDelete
  4. Ezt nagyon jól összeszedted! Írj arról is, mi van, ha jön a híres-neves amerikai rendőr!

    ReplyDelete
  5. koszi a piroslampas kanyarodasi otletet, beletettem :) Szinten koszonom a piros villogast es a rendort, azt is beleirom, meg az alkoholt. Csak most mennem kell.

    ReplyDelete
  6. egyszer én is kimennék amcsiba...de valszeg ez egy álom marad :(

    ReplyDelete
  7. Koszi szepen, ez tenyleg jo osszefoglalas. Kar, hogy csak most kerestem meg. Tegnap a szemben jovo savban allo iskolasbusz mellett mentem el. A mogottem jovo rendor felelossegre vont, de Istennek!!! hala, rendes volt es mondta, hogy "it's a lucky day", igy csak egy figyelmeztetest kaptam. Megertette, hogy meg eletemben nem lattam ilyen buszt, meg meg csak ket hete vagyok az allamokban. Embersegbol 5-osre vizsgazott a rend szigoru ore. SOLI DEO GLORIA.

    Arra van pontos magyarazatod, hogy mit jelent dombos videken a "NO ENGINE BRAKE 1.5 mile" tabla?
    David, Ohio allambol.
    Ui:itt megfelelo hasznalat mellett, engedelyezett a mobil hasznalata vezetes kozben, headset nelkul is.

    ReplyDelete
  8. Koszi szepen, ez tenyleg jo osszefoglalas. Kar, hogy csak most kerestem meg. Tegnap a szemben jovo savban allo iskolasbusz mellett mentem el. A mogottem jovo rendor felelossegre vont, de Istennek!!! hala, rendes volt es mondta, hogy "it's a lucky day", igy csak egy figyelmeztetest kaptam. Megertette, hogy meg eletemben nem lattam ilyen buszt, meg meg csak ket hete vagyok az allamokban. Embersegbol 5-osre vizsgazott a rend szigoru ore. SOLI DEO GLORIA.

    Arra van pontos magyarazatod, hogy mit jelent dombos videken a "NO ENGINE BRAKE 1.5 mile" tabla?
    David, Ohio allambol.
    Ui:itt megfelelo hasznalat mellett, engedelyezett a mobil hasznalata vezetes kozben, headset nelkul is.

    ReplyDelete
  9. Köszi, nagyon hasznos az oldalad, egyszer én is mindenképpen szeretnék elmenni a nyugati partra.

    Erről a carpool lane-ről írhatnál még egy kicsit, vagy kifejthetnéd, mert nagyon nem értem, miről van szó :)
    Ez olyasmi, mint nálunk, hogy a belső sáv csak előzésre használható? (elvileg, ugye, mert mindig mindenki abban megy a jobbszélen lévő kamionok miatt) Szóval a lényeg, hogy a gyorsabb forgalomnak mindig legyen egy üres sáv?
    De akkor miért van személyekhez kötve? Vagy ez valami gazdaságossági megfontolás, hogy így ösztönözzék őket a gazdaságos autókihasználásra, vagy mi?
    Köszi szépen, még visszatérek! :-) Gergő

    ReplyDelete
  10. Köszi, nagyon hasznos az oldalad, egyszer én is mindenképpen szeretnék elmenni a nyugati partra.

    Erről a carpool lane-ről írhatnál még egy kicsit, vagy kifejthetnéd, mert nagyon nem értem, miről van szó :)
    Ez olyasmi, mint nálunk, hogy a belső sáv csak előzésre használható? (elvileg, ugye, mert mindig mindenki abban megy a jobbszélen lévő kamionok miatt) Szóval a lényeg, hogy a gyorsabb forgalomnak mindig legyen egy üres sáv?
    De akkor miért van személyekhez kötve? Vagy ez valami gazdaságossági megfontolás, hogy így ösztönözzék őket a gazdaságos autókihasználásra, vagy mi?
    Köszi szépen, még visszatérek! :-) Gergő

    ReplyDelete
  11. Aha, köszi szépen.
    Tök jó a blogod amúgy, asszem a későbbiekben még vissza fogok térni ide olvasgatni. :)

    ReplyDelete
  12. Aha, köszi szépen.
    Tök jó a blogod amúgy, asszem a későbbiekben még vissza fogok térni ide olvasgatni. :)

    ReplyDelete
  13. Sziasztok,

    Nagyon köszönöm a sok hasznos információt, amit összegyűjtöttetek a blogotokon. Április környékén lehet, hogy sikerül összehozni egy kb. két hetes Los Angeles-i utazást, ahol azt tervezem, hogy a "környéket" is beautózzuk egy kicsit, a tervezgetéshez nagyon sok hasznos információt találtam itt!

    Köszi még egyszer!

    ReplyDelete
  14. Sziasztok,

    Nagyon köszönöm a sok hasznos információt, amit összegyűjtöttetek a blogotokon. Április környékén lehet, hogy sikerül összehozni egy kb. két hetes Los Angeles-i utazást, ahol azt tervezem, hogy a "környéket" is beautózzuk egy kicsit, a tervezgetéshez nagyon sok hasznos információt találtam itt!

    Köszi még egyszer!

    ReplyDelete
  15. Halihó

    Nagyon jó a leírásotok, örülök, hogy olvashatom. Még biztos el kell néhányszor olvasnom, hogy megmaradjanak a fontos dolgok a fejemben, de még van idő, jövőre vágunk bele :)

    Teo >

    ReplyDelete
  16. Halihó

    Nagyon jó a leírásotok, örülök, hogy olvashatom. Még biztos el kell néhányszor olvasnom, hogy megmaradjanak a fontos dolgok a fejemben, de még van idő, jövőre vágunk bele :)

    Teo >

    ReplyDelete
  17. REGI HOZZASZOLASOK:
    HajnocaMarch 3, 2010 at 5:58 AM
    Szerintem nagyon jó ötlet ez az egész.
    A párom lehet megy majd Amerikába - igaz volt már -, de azért soha nem lehet tudni milyen információ jön jól.

    Köszi szépen minden infót előre is és kívánom, hogy leljétek örömötöket az utazásokban és a blogolásban.

    ReplyDelete
  18. MTomMarch 5, 2010 at 3:14 PM
    Sok mindent hallottam már az USA közlekedéséről, de itt végre össze van szedve, amit tudni kell. Kiváló ötlet, köszi.

    ReplyDelete
  19. RomeszMarch 5, 2010 at 4:43 PM
    MTom orulok, hogy sikerult hasznos informaciot adnunk.

    ReplyDelete

    AnonymousMarch 6, 2010 at 12:18 AM
    A pirosnál jobbrakanyarodást még megemlíthetnéd. Amúgy klassz.

    ReplyDelete

    AnonymousMarch 6, 2010 at 12:58 PM
    Egy apró megjegyzés: ha pl. éjjelre villogóra állítják a közlekedési lámpát egy kereszteződésben, akkor a sárga villogás olyan, mint nálunk a háromszög tábla, a piros villogás pedig stop táblát jelent. Amúgy a car pool lane-be nem mehetnek be a hibridek is CA-ban? Erre már nem emlékszem...

    ReplyDelete

    AnonymousMarch 6, 2010 at 4:03 PM
    Ezt nagyon jól összeszedted! Írj arról is, mi van, ha jön a híres-neves amerikai rendőr!

    ReplyDelete

    MarcsiMarch 7, 2010 at 5:51 AM
    koszi a piroslampas kanyarodasi otletet, beletettem :) Szinten koszonom a piros villogast es a rendort, azt is beleirom, meg az alkoholt. Csak most mennem kell.

    ReplyDelete

    ribizlifozelekMarch 27, 2010 at 2:14 PM
    A dupla zarovonalad ird meg bele! (Ami az elozest tiltja, nem a kanyarodast.)
    Nekem nagyon sokatlan volt a "kanyarodo" sava, ami sarga vonalak kozott az ut kozepen van neha es nem hasznalhato folyamatos haladasra.

    (Mar tudom, miert nem sikerult kommenteznem!)

    ReplyDelete
  20. TeddyMay 8, 2010 at 1:50 AM
    A duplasárga záróvonalnál a balrakanyarodást szerintem elírtad, mert jobbrakanyarodást írsz úgy nincs értelme.
    Egyébként nagyon tetszik az összefoglaló!

    ReplyDelete

    MarcsiMay 8, 2010 at 5:45 AM
    Koszi Teddy, javitottam :)

    ReplyDelete

    TomiAugust 29, 2010 at 12:47 AM
    egyszer én is kimennék amcsiba...de valszeg ez egy álom marad :(

    ReplyDelete

    IstvánSeptember 10, 2010 at 10:36 PM
    Nagyon köszönöm az összefoglalót, én 3 hét múlva utazom Seattle-be, és szeretnék kirándulni is a környékre, így nagyon hasznos az oldalad!!!
    Még egyszer köszönöm!

    Öreg

    ReplyDelete

    RomeszSeptember 11, 2010 at 11:23 AM
    Orulok, hogy megtalaltad itt amire szukseged volt az utazashoz.

    Ha teheted latogasd meg az Olympic nemzeti parkot.

    http://www.nps.gov/olym/

    Jo utat.

    ReplyDelete

    AnonymousSeptember 17, 2010 at 2:31 PM
    Koszi szepen, ez tenyleg jo osszefoglalas. Kar, hogy csak most kerestem meg. Tegnap a szemben jovo savban allo iskolasbusz mellett mentem el. A mogottem jovo rendor felelossegre vont, de Istennek!!! hala, rendes volt es mondta, hogy "it's a lucky day", igy csak egy figyelmeztetest kaptam. Megertette, hogy meg eletemben nem lattam ilyen buszt, meg meg csak ket hete vagyok az allamokban. Embersegbol 5-osre vizsgazott a rend szigoru ore. SOLI DEO GLORIA.

    Arra van pontos magyarazatod, hogy mit jelent dombos videken a "NO ENGINE BRAKE 1.5 mile" tabla?
    David, Ohio allambol.
    Ui:itt megfelelo hasznalat mellett, engedelyezett a mobil hasznalata vezetes kozben, headset nelkul is.

    ReplyDelete

    RomeszSeptember 17, 2010 at 3:45 PM
    David:

    A no engine brake tabla a nagyteherautokra es a kamionokra vonatkozik. Mert azokon a motorfek nagyon hangos es zavarja a kornyeken lakokat.

    Szerencsed volt a rendorrel, hogy ilyen elnezo volt veled.

    ReplyDelete
  21. MarcsiSeptember 17, 2010 at 3:48 PM
    Szia David:)
    Ohioban lehet, hogy meg szabad hasznalni a mobilt fejhallgato nelkul, de Californiaban nem, es bizony kihuz a rendor a sorbol, ha meglat. Minden allamnak masok az erre vonatkozo szabalyai, ezert ez valtozhat. :)

    Rendesek a rendorok, ha ugy all hozzajuk az ember :)

    ReplyDelete

    JessicaDecember 10, 2010 at 11:55 AM
    Köszi az összefoglalót. Én még annyit fűznék hozzá, hogy New York Cityben nem szabad jobbra kanyarodni, ha piros a lámpa. Nem tudom, LA-ben vagy más nagyobb városban ez hogy van.

    ReplyDelete

    SadowskyJanuary 12, 2011 at 1:19 AM
    A többiekhez csatlakozva én is köszönöm a leírásokat. A jövő héten repülök LA-be, és bár vezettem már egy kicsit ott, nagyon hasznos volt olvasnom az infókat.

    ReplyDelete

    RomeszJanuary 12, 2011 at 6:03 AM
    Jessica:

    Orulok, hogy tetszett amit itt talaltal.
    New Yorkrol tudtam, hogy nem szabad kisivben fordulni ha piros a lampa. Tobb nagyvarosban is igy van ez. De Los Angeles, Las Vegas es Phoenix nem tartozik kozejuk. Ha valakinek ketsegei vannak a fordulassal annak csak azt tudom mondani inkabb varja ki a zoldet. Legfeljebb a mogotte allok kicsit bosszusak lesznek, de inkabb a bosszusag mint a buntetes vagy egy baleset.

    ReplyDelete

    AdamJanuary 17, 2011 at 3:49 AM
    Köszönöm az összefoglalót, nagyon hasznos! Nyáron megyek dolgozni Virginiába, és elvileg a vezetés is a munkakörömbe fog tartozni. Úgyhogy nekem nagyon jól jött!

    ReplyDelete

    GalgogergoJanuary 21, 2011 at 11:08 AM
    Köszi, nagyon hasznos az oldalad, egyszer én is mindenképpen szeretnék elmenni a nyugati partra.

    Erről a carpool lane-ről írhatnál még egy kicsit, vagy kifejthetnéd, mert nagyon nem értem, miről van szó :)
    Ez olyasmi, mint nálunk, hogy a belső sáv csak előzésre használható? (elvileg, ugye, mert mindig mindenki abban megy a jobbszélen lévő kamionok miatt) Szóval a lényeg, hogy a gyorsabb forgalomnak mindig legyen egy üres sáv?
    De akkor miért van személyekhez kötve? Vagy ez valami gazdaságossági megfontolás, hogy így ösztönözzék őket a gazdaságos autókihasználásra, vagy mi?
    Köszi szépen, még visszatérek! :-) Gergő

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  22. RomeszJanuary 21, 2011 at 11:31 AM
    Jol gondoltad, gazdasagosabb autkihasznalas miatt vannak a "carpool vagy HOV"savok.
    Mivel tobb utas van egy jarmuben szemelyre lebontva kevesebb uzemanyag szukseges a celbajutashoz .

    ReplyDelete

    GalgogergoJanuary 21, 2011 at 11:37 AM
    Aha, köszi szépen.
    Tök jó a blogod amúgy, asszem a későbbiekben még vissza fogok térni ide olvasgatni. :)

    ReplyDelete

    MJaniJanuary 23, 2011 at 7:20 AM
    Kedves Romesz és Marcsi! A mai nap folyamán akadtam rá a blogotokra, és az elmúlt 1-2 órás olvasgatás ideje alatt mérhetetlenül sok hasznos infót olvastam a "tollatokból", ezer hála és köszönet érte! A nyáron nagy valószínűséggel a keleti part környékén fogok tanyázni (táborozós nyárimunka), és esélyes hogy vezetnem "kell" majd, továbbá autó bérlését is tervezem, így amiket megosztottatok az olvaszóközönséggel, köztük velem is, azok szerintem sok ropogós zöldhasút fognak spórolni nekem és megkönnyítik a helyzetemet odakint:) Egyúttal engedjetek meg pár kérdést, ami lehet kicsit butácskán hangzik, és lehet más post-ban már volt róla szóra...de szóval: a freeway-eken kell fizetni autópályadíjat? Vagy ez hogy működik az USA-ban? és jeleneg a benzin milyen áron van? Különbség van-e a keleti és nyugati part között? Válaszotokat előre is nagyon szépen köszönöm! Alighanem megfordulok még jópárszor a blogon:) Szép napot!

    Üdv: MJani

    ReplyDelete

    RomeszJanuary 23, 2011 at 2:59 PM
    Szia MJani:

    A Freeway mint a nevebol is lehet kovetkeztetni ingyenes ellentetben a "toll road-al" ami fizetos (toll=fizetos)
    A keleti parton nincsenek freewayek ott az autopalyak altalaban fizetosek.
    Jelenleg a benzin arak a nyugati parton $3.00 tol 3.99 ig vannak. Nem csak a ketpartvidek kozott lehet kulonbseg hanem az utca egyik oldalatol a masikig is.

    ReplyDelete

    MJaniJanuary 25, 2011 at 11:16 AM
    Üdv Romesz!

    Igen, a freeway valóban adja magát:) Köszönöm szépen az infót!

    ReplyDelete

    blackdogoneFebruary 19, 2011 at 12:42 PM
    Sziasztok,

    Nagyon köszönöm a sok hasznos információt, amit összegyűjtöttetek a blogotokon. Április környékén lehet, hogy sikerül összehozni egy kb. két hetes Los Angeles-i utazást, ahol azt tervezem, hogy a "környéket" is beautózzuk egy kicsit, a tervezgetéshez nagyon sok hasznos információt találtam itt!

    Köszi még egyszer!

    ReplyDelete
  23. AnonymousMay 27, 2011 at 5:03 AM
    Halihó

    Nagyon jó a leírásotok, örülök, hogy olvashatom. Még biztos el kell néhányszor olvasnom, hogy megmaradjanak a fontos dolgok a fejemben, de még van idő, jövőre vágunk bele :)

    Teo >

    ReplyDelete

    NomadJanuary 11, 2012 at 11:50 PM
    Sziasztok,

    örülök, hogy megtaláltam ezt az oldalt, már eddig is rengeteg hasznos tanácsot olvastam. Májusban utazok Arizonába, 15 napot töltök kint s ezzel kapcsolatban lennének kérdéseim.

    2. A rentalcars.com-on keresztül bérelek egy autót, de több dolog homályos számomra. Kifizetem neten keresztül az autót, de amikor a helyszínre érek, még lefolalnak 240-400 USD között depositot, továbbá egy tank benzint ki kell fizetnem. CDW van az autót. Mire kell még figyelnem?

    3. Rendőri ellenőrzésnél mire kell figyelnem, mert ugyebár rengeteg 'rémhír' terjeng a rendőri szigorról.

    Egyelőre ennyi, de lennének még kérdéseim...

    Még egyszer köszönöm, hogy vagytok!

    Zsolt

    ReplyDelete

    MarcsiJanuary 12, 2012 at 7:35 PM
    szia
    orulunk, hogy segitett az oldal :)
    a rendoros kerdesre a valaszt talan megtalalod a "ha megallit a rendor" bejegyzesben

    a berlessel kapcsolatban nemegeszen ertem, hogy mire celzol. mi a homalyos?

    ReplyDelete

    NomadJanuary 13, 2012 at 4:01 AM
    Szia Marcsi,

    Köszi, elolvastam a "Ha megállít részt..", így már kezdek egészen képben lenni. :D A bérlésnél arra szerettem volna kilyukadni, hogy nekem kicsi "gyanúsan" olcsó a bérlési díj, félek, hogy a helyszínen még rakódnak rá költségek. No, majd meglátjuk....

    Tervezek egy Bulhead City (AZ) to Ocean City (CA) utat, majd egy Nevadai 51-es körzeti látogatást is. Majd írok, miket tapasztaltam turistaként.

    További kérdés, bár nem tudom, jó helyen teszem fel-e...biztos off topic lesz... :D Szóval, szeretnék mobiltelefont+kártyát venni, hogy itt tartózkodásom alatt ne a hazai számomat használjam. Van-e erre lehetőség, egyáltalán érdemes-e. Gondolom a rendőrök az Államokban is ugranak a menet közbeni telefonálásra...

    Az oldal komolyan sokat segített, ahol tudom, ajánlani fogom. Webfejlesztőként dolgozom, ha szükségetek lenne segítségre, akkor bátran írjatok. (Priv.: hunnomad@gmail.com)

    Üdv:
    Zsolt

    ReplyDelete