August 3, 2012

Tankolás az USA-ban

Amit nem kerülhetünk el, ha autót bérlünk, az a kocsi tankolása. Az árak az elmúlt 7 évben 150-200%-kal nőttek, de Magyarországhoz képest még mindig jelentősen olcsóbb a benzin és a gázolaj. Az óriási távolságok miatt a benzinköltségek elég jelentős összeget ölelhetnek fel. Minden államban, városban, de még kutaknál is eltérnek az árak. A legtöbb helyen csak önkiszolgálás van kivéve rokkant vendégeknek és Oregon államban...





Először is a benzinről. Az itteni oktánszámok eltérnek az otthoniaktól, de ez nem azt jelenti, hogy a benzin szarabb rosszabb minőségű, egyszerűen arról van szó, hogy más számozási rendszert alkalmaznak. Magyarországon 95-ös, 98-as, az USA-ban 85/87-es (regular), 87/89-es (midgrade) és 91 vagy 92-es (super/premium) benzint lehet kapni. (Az, hogy milyen oktánszámot árulnak, attól is függhet, hogy milyen tengerszint feletti magasságon van a kút.) A magyarországi 98-as az itteni 91/92-esnek felel meg minőségben. A bérautóba nyugodtan tankoljuk a legolcsóbb 85/87-es regular benzint, hacsak nem egy olyan autót béreltünk, amibe kötelező a jobb minőséget tenni... ez nagyon ritka.


A benzikutak által árult üzemanyag minőségét lehetne taglalni (Shell a jobb, vagy a Chevron), de felesleges, hiszen nem kell amiatt aggódnunk, hogy a kocsi(n)kba a legjobbat tegyük. Az ár inkább meghatározó. Természetesen itt is vannak óriási láncok, mint a Chevron, Shell, ARCO, Thrifty, Mobil Exxon, 7-Eleven, Valero, Texaco, Sinclair stb. és találhatunk magán kutakat is. Az árak, mint említettem, teljesen változóak. Kaliforniában a legdrágább az üzemanyag a nyugati parton. A jelenlegi árakat itt meg tudjuk nézni. Általában igaz, hogy közvetlen az autópálya mellett legalább 10-15 centtel drágább, mint fél mérfölddel távolabb.

Itt a benzin mennyiségét gallonban mérik. 1 gallon = 3,8 liter. Az árak tehát 1 gallonra vonatkoznak.

A benzinkutak nagyobb városok környékén és fő autópályák mentén sűrűn, a sivatagban mellékutakon ritkábban vannak. (Láttunk már olyan táblát, hogy "next services 140 miles"). A nyugati parti államokban az autópályáról le kell térni, hogy megtankolhassuk. Kék táblákon írják ki, hogy pl "next services: food, gas, lodging, 38 miles" vagy csak "next gas - 93 miles". Ki van írva a kijárat száma is, tehát ha arra hagyatkozunk, hogy majd ha meglátjuk a benzinkutat, akkor ott megállunk, akkor nagyot csalódhatunk, hiszen a kijárat utánig nem bukkan fel a kút és pályán ugye nincs visszaút.



Mikor elhagyatottabb úton autókázunk, mindig győződjunk meg arról, hogy van elég benzinünk. Jó tudni, hogy ha bekeveredtünk egy lakóövezetbe, akkor 100%, hogy ott nem fogunk benzinkutat találni, hiszen az Államokban a zónás építkezés miatt ezt nem engedik. (Ugyanez igaz egyéb üzletekre is, ahol lakóházak vannak, ott nem lehet semmilyen üzletet nyitni, míg "üzleti negyedben" nem engedélyezik a lakóház építését. 


Ezen a műholdképen látszik a bal oldalon a lakóövezet csupa családi házzal, míg a jobb oldalon a nagyobb épületek az "üzleti negyedet" alkotják a bevásárlási/étkezési/szórakozási lehetőségekkel.

Most pedig magáról a tankolásról. Ma már Magyarországon is elterjedtek a kútaknál, hogy teljesen önkiszolgáló módon intézzük az egész tankolást, nem kell bemenni az épületbe, hogy kifizessük a számlát. Az USA-ban 98%-ban csak ilyen kutak vannak. Ennek előnye, hogy a töltőállomások 24 órában nyitva tartanak. Tankolni bármikor lehet. Csak elhagyatottabb területeken lehet találni olyan benzinkutat, ahol be kell menni, hogy fizessünk és a magyar szokással ellentétben itt előre kell fizetni, nem a tankolás elvégzése után.

Tehát beállunk a kúthoz a megfelelő oldalra, majd odamegyünk az autómatához. Mi épp egy Shell kútnál tankoltunk, mikor a képeket készítettem, de szinte teljesen ugyanez a minta más cégeknél is:

A kutaknál 2 "pisztoly" van. Az egyik általában zöld, ebből jön a diesel. A másik a benzineknek van. Abból jön mindhárom benzintípus. (Ritkán van olyan, hogy külön cső van a 85-ös, 87/88-as és 91/92-es benzinnek.)

Közelebbről megnézve:

Ezeknél az autómatáknál csak kártyával lehet fizetni. Ha készpénzzel szeretnénk, akkor be kell menni, megmondani, hogy a 8-as kútnál szeretnénk tankolni pl 40 dollárért és akkor a 40 dollárnál leáll a pumpa, vagy tele, ilyenkor odaadunk pl 60 dollárt (attól függ, hogy mekkor a a tank, milyen drága a benzin) és amikor megtelt a tank, újra bemegyünk és visszakapjuk a visszajárót meg a számlát.

A fizetés/tankolás menete elég jól el van magyarázva a kis kijelzőn. Kiírja, hogy mit kell tenni, minimális angoltudás szükséges (fizess előre, vagy tedd be a kártyát):




Ilyenkor vagy elintézzük a fizetést, vagy lehúzzuk a kártyánkat a leolvasóban. Ezt mindig úgy tegyük, hogy benyomjuk a kártyát a mágnescsíkot a kis képhez igazítva, majd azonnal ki is húzzuk.
A kis képernyőn általában megkérdezi a rendszer, hogy ez most debit vagy credit kártya, itt a creditet kell választani. Azonban sokhelyen ilyenkor jön a trükkös zip-code kérdés. Ez egy biztonsági lépés a bankok részéről. A számlázási irányítószámot kérdezi a gép. Ami az USA-ban 5 számjegyű szám, tehát a magyar zip-code-ot nem fogja elfogadni. Megpróbálhatunk a hasunkra csapni és beütni egy akármilyen számot, de jó esély van rá, hogy a tranzakciót letiltja a gép. Menjünk be és fizessünk előre a kártyával (vagy készpénzzel) a korábban leírt módon, majd menjünk vissza a számláért és aláírni a tranzakciót.

Ha nem kér zip-code-ot az autómata, akkor utasít minket, hogy emeljük le a pisztolyt, majd válasszuk ki a minőséget.

Tahát leemeljük a töltőt és megnyomjuk a gombot (pl azt, amin a 85-ös szám van), és innentől szabad az út, adhatunk inni a szekérnek.

Munkánk végeztével a pisztolyt visszaakasztjuk a helyére, ezzel a gép lezárja a tranzakciót, tehát ha utána akarunk tölteni, nem fog menni, újra kell kezdeni az egészet. A kis képernyőn megjelenik a kérdés, hogy kérünk-e számlát (Would you like your receipt?). Megnyomjuk a megfelelő gombot és ha kértünk, akkor megvárjuk, amíg kinyomtatja a nyugtát. Mehetünk is tovább kalandozni.


Amit még érdemes megemlíteni:

  • Az ARCO kutaknál csak készpénzzel lehet fizetni, tehát ha nincs nálunk elég, akkor be se menjünk. Illetve lehet debit (ATM) kártyával is, de a pin code azonosítás általában nem működik magyar kártyák esetén, így azzal nem fogunk tudni fizetni. 
  • Előfordul, hogy készpénzes fizetés esetén olcsóbb a gallononkénti egységár, akár 8-10 centtel is.
  • Nemzeti parkokban sokkal drágább az üzemanyag, az átlagnál 50 centtel is kérhetnek többet, így próbálunk még a park előtt tankolni. Gyakran itt nincs autómata és csak akkor tudunk fizetni, ha ott van a személyzet.
  • Ha valaki Oregon államba tévedne (az 1-es úton egy fantasztikus élmény arra vezetni, csodálatos hely), ott nincs önkiszolgálás, kötelező az ottani dolgozókkal feltöltetni a tankot. Ennek oka, hogy a magas oregoni munkanálküliség miatt ott törvény van arra, hogy nem lehet önkiszolgáló kutatkat üzemeltetni. Borravalót nem kell adni.
  • Ha az autómata nem fogadja el valahol a kártyánkat, menjünk be az üzletbe és fizessünk ott előre, nem essünk kétségbe. Figyeljünk arra azonban, hogy (főleg kétesebb városrészeken) ne adjuk ki a kártyát a kezünkből, egyik kedves olvasónknak sajnos lemásolták a kártyáját és leemeltek róla egy majdnem 7 számjegyű összeget, amit bár sikerült otthon visszaszerezni, nem volt kellemes élmény. Ha nem bízunk a környékben, inkább álljunk tovább.
  • ha van mobiltelefonunk, amin van internet, letülthetjük a GasBuddy nevű alkalmazást. Starbucks, McDonalds és egyéb hot spotok közelében megnézhetjük,hogyhol van a közelünkben benzinkút és mennyiért árulják a benzint.
  • A benzinkutaknál szinte  mindenhol van mosdó/WC... nevezzük, ahogy akarjuk, itt restroomnak hívják. Sokszor kulcsra van zárva és be kell menni az üzletbe elkérni a kulcsot. 
  • Azoknál a kutaknál, ahol kis üzlet van, igaz, hogy sokkal drágábban, de létszükséglethez lehet venni  dolgokat . Innivaló, ennivaló, térkép, tampon :) stb.
  • Arra is figyeljünk a sivatagi részeken, mikor nagyon alacsony a páratartalom, akkor a statikus elektromosság nagyon össze tud gyűlni, tankolás közben igyekezzünk ne ki-be szállni a kocsiból.

No comments:

Post a Comment